tisdag 4 april 2017

Sabaton, Accept och Twilight Force på Hovet 24/3

Det är en dryg vecka sedan jag var på konsert, tillsammans med Goron, men jag är långsam. Det tar att komma tillbaka till metalvärlden haha. Inte för att jag någonsin var helt borta, men om man undantar Gröna Lund så är det fyra år sedan jag var på konsert. Dessutom första gången jag hade sittplats. Inte något jag kommer att ha igen i första taget, det tog en del från upplevelsen att inte kunna hoppa under "Primo Victoria".

Dock måste jag säga att konserten i sin helhet var en höjdare. Strålande kombo med Twilight Force, bra ungt band från Falun, legenderna Accept och så Sabaton i sitt esse som kronan på verket. En del får skrattanfall när Twilight Force äntrar scenen i full fantasymundering, men jag gillar det skarpt. Det passar musiken och både hårdrock och fantasy har ett mått av eskapism i sig. Jag hittade dessutom en ny favoritlåt från dem i "Riders of the dawn". Jag vill också passa på att lyfta på hatten för trummisen, som inte bara spelade med sitt eget band, utan även vikarierade som trummis i Sabaton.

Sist jag såg Accept var sista dagen på mitt senaste Sweden Rock Festival-besök. Jag ska inte säga om de var bättre denna gång, men jag var bättre (dvs. inte helt mentalt slut). Inte nog med att deras musik är bra i sig själv, den visade sig var den perfekta bryggan mellan fantasy metal och Sabatons war metal.

En stilla metal-notering: Den som kom på att byta ut musiken innan Sabaton går på från "The Final Countdown" till Sabatons egen cover på "In the army now" förtjänar påökt.

Det var en av de bättre Sabaton-spelningarna jag har varit på. Det är kul när låtar jag inte riktigt gillat innan, som "Battle of Bannockburn" trillar på plats när den spelas live. Att bandet dessutom verkade ha genuint kul på scenen gör inte direkt spelningen sämre. Nya gitarristen Tommy Johansson, "Lejonet från Boden", är inte bara strängbändare av rang, han kan också spela keyboard och sjunga. Hoppas att en liten duett kan petas in på kommande skivor.

I korthet en mycket bra spelning, och det är skönt att komma tillbaka till metalvärlden.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag svarar kommentarerna här i min blogg så att alla har chansen att hänga med i diskussionerna.