söndag 3 maj 2015

Den vårtrötta nörden på Scifi-mässa och Kulturnatt

Föregående helg var helgen när allting hände. Hade jag kunnat klona mig hade jag haft fyra-fem saker samtidigt. Nu blev det två evenemang som har blivit en tradition för mig och Goron-Scifi-mässan och Kulturnatt Stockholm.

Med på Scifi-mässan fick vi sällskap av Gorons kusin J. Peppen var hög när vi stod i kön, såväl Xenomorph som mouse droids från "Star Wars" som Wall-E och själve R2-D2 var där och höjde stämningen. Kön var kortare än förra året eftersom vi var ute i god tid. Så dags att ge 140 kr till tjejen i entrékassan (jag provade inte att frågade om man får pengar tillbaka  vid utgången om man mentalt blir en lycklig femåring därinne) och kliva in.

Det blev ett varv på mässan, lite kändisspanande av bl.a. Ray Park och Robert Patrick och kollande på diverse prylar. Det blev dock bara en bok "8 bitar" inköpt från vår sida, och jag köpte ett armband med ett av mina favorit-citat från "Doctor Who". Trivs bra i det, trots att jag inte är någon armbandstjej. Roligast var dock att säga hej till en kille jag har diskuterat mycket med på nätet men aldrig träffat i verkligheten.


Vill ni se fler bilder kan ni kolla här. Bloggskribenten sammanfattar mässan väldigt bra, det kändes som ett mellanår. Vi åkte därför hem tidigt, lämnade av kusin J, som skulle åka och hämta sin nya sköldpadda, och vilade lite innan vi gav oss ut på Kulturnatt Stockholm.

4 punkter är ungefär vad vi orkar med en kulturnatt och det här är vad vi hann med i år.
  • Medelhavsmuséet (kändes lite som att komma hem, har fina minnen därifrån)
  • Medeltidsmuséet 
  • En kort visit på Dragon's Lair
  • Körsång på Midgårda café
Kulturnatt Stockholm är ett fantastiskt arrangemang-att det är fri entré på muséerna och det är en upplevelse att t.ex. gå på Historiska Muséet klockan 22. Enda nackdelen är att det blir mycket folk på det olika ställena, men jag ser det lite som ett kulturellt "Smaka på Stockholm", är något museum eller liknande riktigt fint så kan jag gå tillbaka en lugnare dag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag svarar kommentarerna här i min blogg så att alla har chansen att hänga med i diskussionerna.