torsdag 8 maj 2014

Varför jag anser att Tuomas Holopainen borde få Polar Music Prize

Idag har det offentliggjorts vilka som kommer att få ta emot Polar Music Prize ur kungens hand 2014. Det blir Chuck Berry (presentation ganska överflödig) och Peter Sellars (operaregissör). Goda val båda två (det lilla jag läste om Peter Sellars lät mycket intressant).

 Det jag gillar med Polarpriset är just tanken att klassisk musik och populärmusik är lika mycket värda. Sådana tankar behövs verkligen. Det är därför jag anser att Tuomas Holopainen i Nightwish borde få priset, eftersom han för samman de båda världarna i sin musik. Det må ha varit en lycklig slump (han hade tydligen ingen aning om att bandets originalsångerska Tarja Turunen var skolad sopran) men idag är kombinationen operasång + metal en självklarhet.

Oavsett om han slår sig in på filmmusikens bana, fortsätter inom hårdrocken eller kombinerar dem (jag hoppas på det sistnämnda) så har jag svårt att tänka mig en pristagare som bättre förkroppsligar Polarprisets grundtanke och anda.

Lyssna på körerna i "Cold heart of the Klondike" nedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag svarar kommentarerna här i min blogg så att alla har chansen att hänga med i diskussionerna.