måndag 26 maj 2014

Sabaton-"Heroes" Jag lyssnar och bloggar mina intryck

Har nu lyssnat igenom Sabatons senaste album "Hereos". Denna gång på en annorlunda sätt än jag brukar. Lyssnade på den på Spotify och efter varje spår lyssnade jag på kommentarerna från Joakim Brodén. Det kan jag rekommendera, jag kände iallafall att jag fick ut mer av albumet. Nedan kan ni läsa mina kommentarer.

Nightwitches-Snälla Sabaton, gör detta till "Ghost division"-arvtagare som öppningsspår på spelningarna. Jag gillar tempot och jag gillar den korta "stötiga"  refrängen. Lite minus för att det är svårt att höra texten men det kanske blir bättre på skiva. Extra glad blir jag eftersom det är första gången kvinnor får spela huvudrollen i en Sabaton-text.

No bullets fly-Lite "Sabaton formulär 1A" men kanske skivans finaste historia om den tyske piloten som riskerade att bli både beskjuten av sina egna och bli avrättad när han eskorterade ett svårt skadskjutet fiendeplan till säkerheten.

Smoking Snakes-Från formulär 1A ovan så tar musiken en helt ny riktning och det är bra-för er Sabatonkännare är det som om "Aces in exile" och "Karolinens bön" fått ett kärleksbarn. Riktigt bra sjunget av Joakim Brodén "När ormar röker en pipa" är ett brasilianskt uttryck som motsvarar vårt "När grisar flyger".

Inmate 4859-Skivans första ballad, musiken ger intryck av en blandning av marsch och barnvisa. Tungt och molltyngt om den polske soldaten som med falska identitetshandlingar lyckades bli förd till Auschwitz i syftet att starta upplopp från insidan. När det misslyckades flydde han. Omvärlden trodde dock inte på vad han hade sett därinne.

To Hell and back-den stiliserade reveljen i introt och refrängen lyfter låten. Bra val av första-singel. Hade jag kunnat vissla hade jag lovat att vissla med när jag hör den live första gången.

The Ballad of Bull-För att återknyta till en tidigare spårtitel "Nu röker ormen!" Mitt i en Sabaton-skiva dyker en pampig piano-ballad om en australisk bårbärare som sprang in på slagfältet och bar ut skadade allierade soldater så att de fick leva. Oväntat och urläckert. Den här låten skulle göra vilket amerikanskt krigsfilms-soundtrack som helst grönt av avundsjuka.

Resist and bite-Om "No bullets fly" är "Sabaton formulär 1A" är det "Sabaton formulär 1B" Men bra är det. Här sparas varken på krut eller latin. Och om ni kan motstå att vilja ropa "Thunderstruck" när ni hör introt kan ni applådera er goda viljestyrka.

Soldier of 3 armies-Samma stuk som förra låten. Det habil bra Sabaton, men jag är tveksam om det här kommer att bli en av de låtarna som jag kommer att minnas av skivan. Misstänker dock att den här kommer att spelas ganska ofta live.

Far from the fame-Jag kommer ihåg när det här var en obskyr bonuslåt som bara släppte från ingenstans. Då tyckte jag inte att den var så speciell. Jag hade fel. Detta är riktigt bra-och äntligen släpps de mörka, bestämda Sabaton-fotbollskörerna fram.

Hearts of iron-Hur ska en Sabaton-skiva avslutas om inte med en pampig marsch? Jag, som tycker att "A Light in  the black" är en av Sabatons bästa låtar någonsin, kapitulerar hejdlöst inför detta. Jag kan tänka mig att ha detta som bröllopsmarsch.









2 kommentarer:

  1. Bra och intressant analys av skivan :)
    Jag tycker det är en bra arvtagare efter Carolus Rex. Personligen så tycker jag att "To hell and back" är bästa låten på skivan och "Ballad of Bull" har verkligen "amerikansk krigsfilms soundet" :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte att det kan undgå någon att min favorit är "Hearts of iron" =) Enda låten jag inte blev tokförtjust i är "Soldier of 3 armies"

      Radera

Jag svarar kommentarerna här i min blogg så att alla har chansen att hänga med i diskussionerna.